Gmina walczy o krótszy czas przejazdu i niższe koszty kolejowej inwestycji
Śrem wciąż zabiega o wybór korzystniejszego dla mieszkańców wariantu odbudowy linii kolejowej 369. Samorządowcy przekonują, że poprowadzenie trasy przez Brodnicę i Iłówiec pozwoli ograniczyć koszty i skrócić czas przejazdu do Poznania do niespełna 40 minut. Choć rozwiązanie to nie zyskało poparcia władz Czempinia i województwa, to samorządowcy ze Śremu i Brodnicy nie zamierzają się poddawać.
Śrem walczy o korzystny dla jego mieszkańców wariant odbudowy linii kolejowej 369. Przypomnijmy, że drugi wariant przebiegu linii kolejowej powstał w PKP w ubiegłym roku. Rozwiązuje on wiele problemów związanych z wywłaszczeniami i przebudową sporych odcinków drogi wojewódzkiej 310. Nie przypadł jednak do gustu władzom Czempinia i Samorządu Województwa Wielkopolskiego. Mimo to samorządowcy z powiatu śremskiego robią co mogą, by inwestycja była tańsza, a czas przejazdu do Poznania zajmował mniej niż 40 minut.
W tym apelu merytoryczne argumenty jasno wskazują, że lepszym rozwiązaniem jest trasowanie linii kolejowej ze Śremu przez Brodnicę, Iłówiec do Poznania, a nie powrót z Brodnicy do Czempinia. Czempin ma ponad 50 pociągów połączeń na dobę, więc ta kolej nie jest im potrzebna. Nie są ze Śremem w żaden sposób powiązani gospodarczo czy historycznie. A przejazd ze Śremu przez Brodnicę i Iłówiec do Poznania skróci ten czas poniżej 40 minut, co wpłynie na potoki pasażerskie, czyli większą liczbę podróżujących, co w przyszłości obniży też dopłaty do tych przewozów kolejowych.
– argumentuje Grzegorz Wiśniewski, Burmistrz Śremu
Jak wyjaśnia Grzegorz Wiśniewski, w wariancie przez Brodnicę i Iłówiec do wywłaszczenia są jedynie grunty należącego kilku właścicieli, w dodatku wstępnie gotowych do współpracy. Nie byłoby potrzeby wyburzeń budynków i budowy dodatkowych dróg w obrębie inwestycji. Ominięcie zatłoczonego odcinka linii kolejowej w Czempiniu również przyniosłoby korzyści. W skrócie – przez Brodnicę i Iłówiec ma być taniej i szybciej. Szacuje się, że w nowym wariancie podróż do Poznania trwałaby 37-39 minut, zamiast niemal godziny.














